Rotterdamse leerlingen rekenen met sommen uit eigen stad

10 March 2022, 16:29 uur
Rotterdam & Regio
mainImage
ANP

‘Wist je dat in 1996 de Erasmusbrug werd geopend door Beatrix, de moeder van koning Willem-Alexander. Hoeveel jaar bestond de brug in 2021?’ Met deze en andere sommen rekenen Rotterdamse basisschoolleerlingen in het kader van een nieuwe rekenmethode. Deze verpakt rekensommen in herkenbare verhaaltjes uit eigen stad.

De methode DagelijksRekenen, waarbij leerlingen van groep 3 tot en met 8 wekelijks twintig sommen krijgen over gebouwen, sportverenigingen, activiteiten en herkenningspunten uit Rotterdam, is vorig jaar gestart als proef op ruim honderd basisscholen in de stad. Rotterdam is hiermee voorloper: ook basisschoolleerlingen in Groningen en Utrecht beginnen met de pilot van rekenen met sommen uit eigen stad.

Initiatiefnemer en leerkracht Patrick de Jager bedacht het project in 2020 om rekenen leuker te maken voor leerlingen en leerkrachten te helpen bij het ontwikkelen van sommen. Hij sprak hiervoor met leerkrachten, leerlingen en rekencoördinatoren. "Met name in achterstandswijken zijn leerkrachten op zoek naar opgaves die de context dichter bij de leerlingen brengen. Zo hebben we samen sommen in Rotterdamse stijl bedacht met voorbeelden die leerlingen herkennen en waarmee ze ook de basisvaardigheden leren." Volgens De Jager leren leerlingen daardoor sneller en ontdekken ze tegelijk hun stad.

De gratis proef, waarmee Rotterdamse basisscholen kunnen kijken of de methode aansluit bij hun school, loopt tot de meivakantie. Daarna kan er bij de gemeente Rotterdam subsidie worden aangevraagd.


Door: ANP